Obecny czas: Śro Paź 01, 2014 1:12 pm


Wyślij nowy tematWyślij odpowiedź Strona 1 z 1   [ 6 posty(ów) ]
Autor Wiadomość
 Temat postu: carbon na dach i inne pomoc merytoryczna dla laminatora
PostWysłany: Nie Lut 13, 2011 10:27 pm 

Dołączenie: Nie Lut 13, 2011 12:22 pm
Posty: 2
witam
najpierw powiem ze jestem laminatorem w pewnej firmie lecz wykonuje rzeczy z maty szklanej i żywicy poliestrowej do dużych pojazdów pewnej marki
czyli w sprawach laminatow jestem kumaty prosta forma to da sie zrobic, slabiej u mnie z formami skrecanymi ale tez da sie zrobic (bede mial pytanie o wyrob elementu zamkniętego chociażby z żywicy ale to później)
no ostatnio planuje modyfikacje auta czyli upodobnienie kilku elementów karoseri (dach maska klapa lotka male elementy zderzaków i progi i poszerzenia) do takich wykonanych z carbonu i teraz nie wiem czy wybrac folie firmy 3m 3D carbon czy z prawdziwego carbonu zrobić warstwe ozdobną.
co lepiej wyglada??
ile wynosi cena kupienia 1m2 carbonu o tym poularnym splocie (nie wiem jak to sie nazywa) +potrzbna zywica i utwardzacz (jaka ilosc na 1m2wychodzi?? i jakie rodzaje zywicy i utw.??) oraz na filmikach widzialem jeszcze jakis czarny gesty podklad (gestrzy od zelkotu którego my uzywamy)

ogladalem jak to sie robi i wyglada na mega proste ale czytalem na tym forum ze lubia sie robic pecherzyki powietrza ze rozne rzeczy sie dzieja, ze trzeba odpowietrzac zywice (co mi w poliestrach jest wogole nie znane)

i tak mysle czy do takich rzeczy potrzebuje vakumpompe?? czy moge uzyc tego materialu odsiakajacego zywice i np po nim jezdzic rolka dla prawidlowego odsaczenia zywicy??

czy mozna dostac carbon np z rolek o szerokosci 130-150cm?? bo rozumie ze laczenie nie wchodzi w gre.

czy musze wygrzewac jakos taki laminat??

i jak wlokno weglowe uklada sie na zalamaniach (mata szklana ma tendencje do stawiania sie w prchnych katach i zalamaniach i stosuje sie np polozenie maty o malej garmaturze i poczekaniu na zżelowanie a w carbonie wydaje mi sie to nie do konca mozliwe)

to chyba wszystko na temat pokryc weglem ale ciekawi mnie od razu wykonanie calych elementow (wiekszych) i jak to wyglada.
np taki zderzak ktory nie zadko wymaga form skrecnych gdzie trudno zachowac idealny podzial na formie ktory w firmie u mnie jest szlifowany a element i tak idzie do lakiernika i znow tu w karbonie tak byc nie morze bo to jest element (dla mnie) ozdobny i musi byc idealny i z szlifowaniem podzialu nie ma mowy (chyba ze formy jednorazowe lub kilka sztuk na formie do wykonania
czy formy do carbonu moga byc wykonane z zelkotu i zywicy narzedziowej tak jak przy poliestrach??
ile warstw carbonu potrzebuje taki zderzak by byl odpowiednio sztywny i wytrzymaly. np w poliestrach wystarczy zelkot 1/2warstwy 150g mata 450g mata coremat 2mm (miejscami lub na calosci) i jeszcze raz 450mata jest to juz naprawde za swiat i w allegrowych zderzakach napewno nie trzymaja takich grubosci
no i czy na taki duzy i skomplikowany element jak przedni zderzak uda sie ulozuc jeden kawalek wlokna weglowego by wygladal on estetycznie??

no i teraz pytanie na temat formy do lotki na klape poliestrowej. forma musi byc skrecana i sklejana tz klepie dwie polowki formy czekam obcinam i musze je skleic ale samo sklejenie oldopalem (klej ktory uzywamy do poliestrow) nie da wytrzymalosci za pewne bedzie pekal i na lotce bedzie widac to pekniecie bo jednak bedzie pracowac (duze predkosci, trzasniecie klapa)
wykonywlem formy klejone ale one zawsze mialy jakis otwor na tyle duzy by po sklejeniu oldopalem mozna bylo ulozyc mate i zaklepac do wzmocnienia polaczenia i to wtedu nie peka
tu nie wiem jak to wykonac czym skleic w jaki sposob (ostatecznie jedynie tak zrobic forme by w jednej polowce byl otwor przez ktory bede mogl zaklepac laczenie mata i zywica, pozniej wypelnic pianka z puszki nie rozprezajaca, obiciac ta pianke troszke nizej niz powizchnia laminatu zalaminowac kilkoma warstwami maty, pokryc kilakoma warstwami zelkotu wyszlifowac do rownego i ostatecznie dla udealnej gladzi szpachlowka) choc wolabym znalezc prostszy sposob

z gory dziekuje za pomoc!!


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: carbon na dach i inne pomoc merytoryczna dla laminatora
PostWysłany: Pon Lut 14, 2011 9:28 am 

Dołączenie: Sob Lut 20, 2010 5:29 pm
Posty: 32
Zaczne od foli 3m.Kupowałem i mnie to średnio się podoba ,ale niektórzy się zachwycają.Jakby nie patrzeć tanie to nie jest,szczególnie plastycznie też nie (na prostych kwadratowych elementach idzie coś tam zrobić).Jeśli miałbym coś tym okleić to tylko wewnątrz auta ,bo nie mam przekonania ,że na słońcu przy nagrzanych elemenach ci to się utrzyma.

Zwykłe włókno węglowe jak jest ładnie zrobione wg. mnie wygląda pięknie.Zależnie od natężenia światła inaczej się mieni,kolory się załamują itd.

Wpisując na allegro "włókno węglowe" będziesz miał pare aukcji z tkaniną.Chyba najpropularniejsza gramatura to 180-200g a wzory to krateczka lub twill (chyba najładniejszy,ułożenie włókien po skosie ,ale trudniejszy w obróbce) i ceny są różne ,ale koło 100 lub więcej złotych.
Ewentualnie możesz popatrzeć tutaj http://www.havel-composites.com/home.html?newlang=pl (nie zawsze mają wszystko to co się zamówiło o czym się dowiesz po złożeniu zamówienia ,chyba ,że do nich wcześniej zadzwonisz)

Żywica najzwyklejsza jakiś epidian 53 z utwardzaczem to za duża puszke paredziesiąt złotych zapłacisz ,a możesz z tego kleić i kleić.Na filmikach faktycznie dają żelkot pod spód ,ale chyba głównie po to żeby ew. zakryć miejsca w których tkanina mogła by się rozejść na boki i by ci kolor elementu przebijał pod spodem.

Co do pęcherzyków.Tak wychodzą jak się laminuje ręcznie pędzlem.To największa bolączka laminatów i cięzko sobie z tym popradzić.Na forum po tematach były opisywane różne patenty (zlewanie żywicy przez dziurkę w kubku od spodu do innego naczynia,nakładanie żywicy 2gi raz na laminat itd)Jak robisz ręcznie to jest przy tym sporo roboty naprawdę.Musisz elementy jechać papierem ściernym ,żeby je wygładzić a uwierz ,że bardzo dużo czasu to zajmuje.Jedni nakładają delaminaż (tkanina do odsączaniu nadmiaru żywicy) ,a youtubie w filmikach i większośći forów robią bez.Profesjonalista ci powie ,że oklejanie to sztuka dla sztuki bo się mija z zasadami laminatu (ma być lekko,itd) a oklejanie to marnowanie czasu ,materiałów.

Czy da się taką metodą zrobić coś ?Wg. mnie tak bo widziałem ładnie zrobione elementy ,ale na początku kariery cięzko osiągnąć rezultat.Mówisz ,że chcesz modzić w aucie to zapraszam do tego tematu ,żeby popatrzeć http://www.havel-composites.com/home.html?newlang=pl Niby wszytko robione metodą pędzel,szlifowanie,polerka/lakier.

Co do układania tkaniny na załamaniach to im lżejsza tkanina tym lepiej się układa.
Jeśli laminat ma mieć swoja wytrzymałość to musisz go wygrzać (w jakiej temp. itd to zależy od konkretnej żywicy)

Co do wytrzymałości i trudniejszych aspektów sztuki polece ci kolegę frico1 profil memberlist.php?mode=viewprofile&u=108 On tutaj jest m.in. guru i zawsze służył mi radą i raczej odpowiedź miałem szybko :)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: carbon na dach i inne pomoc merytoryczna dla laminatora
PostWysłany: Pon Lut 14, 2011 5:58 pm 

Dołączenie: Nie Mar 07, 2010 5:50 pm
Posty: 91
Dzieki bardzo ,ale "guru" to troche przesada.:)
W kwestii powyzszej wg.mnie większość zostala wlasciwie wyjasniona ...jesli chodzi o elementy zamkniete ,jest zposob klejenia takich skorupek bez "dojścia" do wewnątrz -nie estetycznie taśmować z zewnątrz...
-estetycznie na tzw. "wargę" (do jednej czesci foremnika musi byc wykonany dodatkowy foremnik na wysokość szerokosci klejenia (od 2-5cm) o ksztalcie pozostalej czesci z uskokiem na grubosc tkanin i klej.
Np.masz lotkę-model do samochodu,wykonujesz na niej foremnik z odpowiednim podzialem.Rozformowujesz np.gorną czesc foremnika lotki,dolna wraz z modelem pozostaje.Na wysokosc 2-5 cm na nawarstwowaym modelu i podziale laminujesz taki kątownik ,ktory odda fragment ksztaltu obwodowo razem z podzialem.Owiercasz i rozformowujesz po utwardzeniu.Uzyskany kątownik obcinasz z naddatkow i na czesci tej przylegajacej do lica modelu laminujesz tyle warstw tkaniny z ilu bedzie sie skladal element(upszednio wyszlifowac) ,tak aby oddac grubosc laminatu w miejscach laczenia i dodajesz jeszcze ok 0.5-1mm na klej.Taki naklejony odskok nalezy wygladzic na tyle ,aby dalo sie na nim laminowac i z niego rozformowac.Tak przygotowany foremnik wargi zamontowac trzeba przed laminowaniem do foremnika glownego na wspolnych otworach (wczesniej wykonanych przed rozformowaniem) ktore pelnia funkcje pozycjonowania ich wzgledem siebie.Laminujesz sobie dół z wargą -wspólnie.Po utwardzeniu rozformowujesz tylko foremnik wargi ,szlifujesz pod klejenie wargę i fragment czesci gornej.Kleic mozna za pomocą odpowiednich klejów lub zageszczając zywicę aerosilem lub innymi napelniaczami (mikrobalon,płatki bawełniane itp.)do odpowiedniej gestosci ,aby zywica "stała"(nie płynęła).Nakladasz odpowiednia ilosc kleju na warge i troche na druga czesc (trzeba to wycwiczyc ile kleju nalozyc-sa tez sposoby na ustalenie ilosci kleju)i skrecasz foremniki wraz z elementami ,ktore poprostu sie sklejają...
W ten sposob uzyskujesz spoine wewnątrz elementu.

-Tak ,formy moga byc poliestrowe.

-Co do ilosci warstw na zderzak (do osobówki) to jest tak.Węgiel raczej ma slabe wlasnosci do przejmowania uderzeń.Jeśli Cię stać to oczywiście można go zrobić z samego węgla.Ja bym go zrobil tak.Dwie warstwy skośnie na calosc wegla 200g/m2,dalej ok2-3 warstw szkla skosnie o gramaturze 350-400.Wylał bym pianke ,tak jak jest to w oryginalnych zderzakach i zalaminowal ja szklem ok 160g/m2.Przed zalaniem pianki wkleibym okucia do zawieszenia zderzaka...


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: carbon na dach i inne pomoc merytoryczna dla laminatora
PostWysłany: Pon Lut 14, 2011 6:37 pm 
Awatar użytkownika

Dołączenie: Pią Gru 04, 2009 4:27 pm
Posty: 270
Miejscowość: Warszawa
Pozwolę podpiąć się do tematu.
Frico a masz jakieś zdjęcie takich "warg" na jakiejś formie.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: carbon na dach i inne pomoc merytoryczna dla laminatora
PostWysłany: Pon Lut 14, 2011 8:33 pm 

Dołączenie: Nie Mar 07, 2010 5:50 pm
Posty: 91
zalaminowany zbiornik paliwa (90L) wraz z przegrodami.Foremnik 3-czesciowy + foremnik wargi.3-cia czesc niewidoczna na zdjeciu
Image
Zdjety foremnik wargi (ten szklany-bialy)
Image,Image
zblizenie wargi
Image
Obcięte z naddatków i wyszlifowane powierzchnie klejenia
Image
Po sklejeniu i kosmetyce wyglada tak
Image


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: carbon na dach i inne pomoc merytoryczna dla laminatora
PostWysłany: Pon Lut 14, 2011 9:59 pm 

Dołączenie: Nie Lut 13, 2011 12:22 pm
Posty: 2
nie wiem co jeszcze zrobie z tym carbonem wiadomo ze ladniejsze bedzie wlokno weglowe a cenowo wyjdzie moze troszke mniej od foli ale folia znow w montarzu latwiejsza
wiadomo ze to sztuka dla sztuki ale czego sie nie robi dla swoic maszyn:D

co do tej WARGI to ona stanowi taki falc do ktorego bede mogl przykleic 2czesc wyrobu z formy. czyli jest wieksza powiezchnia adhezyjna ktora bedzie trzymac po sklejeniu
i ta warga musi byc o tyle wpuszczona do wewnatrz od rantu formy jaka jest grubosc laminatu tak, bo nie wiem czy to wszystko zrozumiales bo tlumaczysz kolego to profesjonalnie ale ja jestem tylko technikiem z matura;p a laminatami zajmuje sie od...3lat

[edytuj posty]

a i czy wlokno weglowe jak kupie takie 160-200g to bedzie mi przbijac inny kolor z karoseri??
i czy moge wlokno weglowe po nasaczeniu pedzelkiem walowac walkie czy to metalowym czy z "teflonu" (takie tworzywo biale) jesli moge to czy robic to przez delaminarz czy bezposredno wlokno i czy nie zostana mi nie ladne slady bo walki/rolki odpowietrzajace sa takie rowkowane
do szlifowania uzywalbym szlifierki oscylacyjnej elektrycznej lub pozyczylbym z pracy pneumatyczna


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Wyślij nowy tematWyślij odpowiedź Strona 1 z 1   [ 6 posty(ów) ]


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
twilightBB Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net